"تأثیر منفی" دندان‌های ناسالم بر بازی بازیکنان فوتبال
2 مرداد 1395 ساعت 17:11 | بازديد : 78 | نويسنده : | ( نظرات )

نتایج یک پژوهش نشان می‌هد که ناسالم‌ بودن دندان‌های بسیاری از فوتبالیست‌های حرفه‌ای در بریتانیا به حدی است که در کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می‌گذارد. ۸۰ درصد بازیکان حرفه‌ای به کرم‌خوردگی دندان مبتلا هستند.

نشریه تخصصی British Journal of Sports Medicine در تازه‌ترین شماره خود نتیجه ‌تحقیقاتی را منتشر کرده که در آن به رابطه دندان‌های ناسالم فوتبالیست حرفه‌ای و کارایی آنان در مستطیل سبز پرداخته است.

نتیجه این پژوهش که خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه (۳ نوامبر) در گزارشی به آن پرداخته، نشان می‌دهد که دندان‌های بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در بریتانیا به اندازه‌ای خراب است که این مسئله بر عملکرد و کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می‌گذارد.

پژوهشگران برای انجام تحقیقات خود، سلامتی دندان‌ها و وضعیت جسمی ۱۸۷ بازیکن حرفه‌ای در لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم بریتانیا را که متوسط سنی آنها ۲۴ سال بوده‌ است، مورد آزمایش و بررسی قرار داده‌اند.

حدود ۸۰ درصد از این بازیکنان به کرم‌خوردگی دندان دچار بوده‌‌اند. هفت درصد از آنان نیز چنان از دندان‌درد رنج می‌برند که نمی‌توانند توانایی و قابلیت‌های خود را آن‌طور که باید و شاید در زمین نشان دهند.

طبق نتایج این تحقیقات وضعیت سلامتی دندان این بازیکنان در مقایسه با دیگر جوانان هم‌سن‌وسال در بریتانیا بدتر است. در مورد ۵ درصد از آنان نیز میزان پس‌رفتگی لثه به حدی است که درمان آن دیگر امکان‌پذیر نیست.

پژوهشگران که بررسی‌های خود را با همراهی ۶ دندان‌پزشک انجام داده‌اند حتی در مواردی تشخیص داده‌اند که دندان‌های عقل بازیکنان مزبور عفونت کرده است.

گفته‌های بازیکنانی که در انجام این تحقیقات شرکت داشتند، نشان می‌دهد که دندان‌های ۲۵ درصد آنها در صورت نوشیدن مایعات سرد یا گرم درد می‌گیرد. یک پنجم آنها نیز اذعان داشته‌اند که بیماری‌های دندان و لثه کیفیت زندگی آن‌ها را به‌شکل منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یکی از نکات در خور توجه، شگفتی پژوهشگران از این مسئله بوده که کمتر باشگاهی یک دندان‌پزشک در خدمت دارد؛ این در حالی است که باشگاه‌ها مبالغ هنگفت برای خرید و حقوق فوتبالیست‌های حرفه‌ای پرداخت می‌کنند.

محققان با اشاره و تأکید بر نتایج این پژوهش، ‌به دست‌اندرکاران و مسئولان باشگاه توصیه کرده‌اند که اقدمات لازم و فوری را برای رفع این معضل به عمل آورند.

امتياز مطلب : 0